Comunitatea rromilor din Târgu Frumos este alcătuită în
special din rromii ursari. Aceştia reprezintă un număr însemnat din categoria
rromilor sedentari, sedentarizarea lor realizându-se cu multe secole în urmă. Majoritatea
acestora și-au desfășurat activitatea în vetrele localităților, pe lângă
curțile boierești, pe lângă mănăstiri sau pe lângă curțile domnești, de aceea, li
se mai spune, în unele zone ale țării, rromi vătrași.
În toate județele țării există ursari. În județele Moldovei,
în comparație cu restul țării, ponderea ursarilor este cu mult mai mare decât a
altor grupări, de exemplu, în județul Bacău, sate cum ar fi Bacioi comuna Corbasca,
Pădureni, comuna Berești, în județul Iași, în Podul Iloaiei, în satul Zmeu,
comuna Lungani și în Târgu Frumos.
Primele documente ce
semnalează prezența țiganilor în acest oraș datează încă din Evul Mediu însă
datele nu sunt așa de sigure. Țiganii ursari erau rromi, slugi la curtea
boierilor de pe aceste locuri.
Aceștia au ajuns în Târgu Frumos după reforma agrară din
1921 în care mulți dintre ei au fost împroprietăriți. Referitor la meseriile
tradiționale, se constată că cei mai mulți ursari erau lăutari. În Târgu Frumos,
cei mai renumiți ursari au fost cei din familia Punei: Punei Gheorghe, Scântee
Neculai, Bleblea Scântee, aceștia formând formația Punei, dar mai existau și
ursari care practicau alte meserii tradiționale: ţigani care confecționau doar
foarfeci, seceri, belciuge ca Udilă Gheorghe, veteran și invalid de război,
Udilă Ion, frații Corăbuța Vasile şi Dumitru Damachi, dar și pe cei ce
confecționau piepteni de os din corn de bou pe care le vindeau celor cu păduchi
cum ar fi Mandachi Vasile, Cobzarul, Roman Hotin.
Ultimii care au continuat tradiția confecționării sunt:
Aparschivei, Ion Scripcarul. Când nu au mai putut continua confecționarea de
piepteni din os din cauza lipsei de corn de vită, au început să facă cratițe și
vase pentru gătit din aluminiu. Cel mai bun, dar, din păcate și ultimul, este
Mandachi Petru. Negustorii ambulanți care de regulă comercializau prin târguri
și bâlciuri sunt Caleea, Murgu şi Udilă.
La grupurile de rromi ursari gradul de asimilare este
foarte mare, aceştia uitând chiar și să vorbească limba rromani (așa-zisii
Kaśtale).
Între ursari și „kastale” există diferențe relativ mari
referitor la păstrarea tradițiilor, culturii și istoriei civilizației rrome. De
altfel, și între ursari și alte categorii de rromi, cum ar fi de exemplu
căldărarii, există deosebiri destul de evidente în ceea ce privește conservarea
tradițiilor, obiceiurilor, folclorului etc.
Rromii ursari, având contact direct cu populația majoritară, nerromă, au pierdut foarte multe
obiceiuri, tradiții, elemente de cultură și educaţie proprii etniei rrome,
asimilând o serie de elemente de
civilizație, tradiții culturale, obiceiuri caracteristice populației
nerrome lângă care și-au dus existența. Cu toate acestea, o serie de elemente
proprii culturii tradițiilor şi civilizației rromilor ursari au rămas
neschimbate de-a lungul secolelor.
Căsătoria. Încă din
primii ani în care a început să realizeze venituri din propria muncă,
comunitatea începe să îi acorde băiatului de ursar importanța cuvenită, fiind
considerat un om de viitor, un om care va avea cu ce să-și întrețină viitoarea
familie. Când a decis că îi place o fată, părinții lui trimit un mesaj către părinții
fetei pentru discuții preliminarii. Logodna este prilej de mare petrecere unde participă rudele cele mai
apropiate, se aduce orchestra și se cântă cântece de petrecere.
Nunta se desfășoară în curtea mirelui. La aceste
petreceri participă şi românii din localitate unde se leagă prietenii trainice între rromi şi
români. La îmbrăcatul miresei se cântă melodii duioase care provoacă cascade de lacrimi.
Familia. Începând cu anii
șaizeci ai secolului trecut, rromii ursari au început să se căsătorească
legitim, cu certificat de căsătorie. Chiar dacă se căsătoreau la vârste
fragede, 14-15 ani, când împlineau vârsta legală, se prezentau la ofițerul stării
civile pentru a legaliza căsătoria. În cele mai multe comunități de rromi
ursari, la ora actuală căsătoria nu se mai realizează la vârste fragede, deja
tinerii sunt cuprinși în procesul instructiv-educativ la diferite niveluri și ca atare amână realizarea căsătoriei
la vârste rezonabile, după ce-și termina studiile. În general, un băiat de ursar se putea căsători la
14-15 ani, dacă la această vârstă ar fi
demonstrat că este în stare să asigure existența viitoarei familii.
Cei doi soți nu concepeau să nu aibă cel puțin 3-4 copii
și, în general, își doreau să fie băieți. Copiii locuiau la un loc cu părinții,
apoi fetele care se măritau plecau la casa socrilor. Când se căsătoreau,
băieții locuiau un timp la un loc cu restul familiei până când reușeau să-și
construiască propia casă.
După ce tânăra familie se muta în propria casă, băiatul
devine cap de familie cu drepturi depline. Ultimului fecior nu i se construia
casa, de regulă rămânea să locuiască la
un loc cu părinții, iar după moartea acestora, fără nici o obiecție, acest fiu
rămânea moştenitor cu drepturi depline. Nora cea mai mare era considerată
persoana cu cea mai mare autoritate dupa soacră, ea având grijă ca celelalte
nurori și cumnatele sale care nu s-au măritat, să ajute la menținerea curățeniei
și ordinei în casa părinților, să aibă grijă ca surorile soțului să-și păzească
cinstea, să nu întreprindă acţiuni pe cont propriu care ar știrbi onoarea
familiei soțului său.
În familia de ursari, cea mai importantă persoană este
tatăl, care este considerat ca aducătorul de noroc pentru toată familia, aducătorul
celor mai importante surse de trai, el asigură liniștea și echilibrul familiei.
Tatăl se preocupa ca fiii săi să înveţe să cânte la un
instrument sau după caz, să învețe meseria tradițională a tatălui.
Mama este cea care are grijă ca fetele să învețe din
fragedă copilărie, 6-7 ani, cum să spele rufe, cum să gătească, cum să deretice
prin casă.
Copilul. Când află de la
soția sa că este însărcinată, deși este foarte bucuros, tânărul căsătorit evită
din jenă să-și anunțe părinții că în curând vor fi bunici. Este de datoria soacrei
să o chestioneze pe noră despre acest lucru. Nora își informează soacra cu
oarecare sfioșenie că este însărcinată. Mama soacră este deci o primă ursitoare
pentru pruncul abia zămâslit. Aceasta adună întreaga familie și-i va anunța pe
toți că în curând băiatul lor va avea un copil. Din acest moment, întreaga
familie este atentă cu viitoarea mămică. Nu mai este lăsată să meargă la
fântână să aducă apă, nu mai este lăsată să meargă la prășit, nici măcar în
grădină, nu este lăsată să ridice greutăți sau să facă alte munci grele. Nora,
la rândul ei, nu trebuie să treacă prin fața socrului; de fiecare dată când
apare acesta, trebuie să își acopere burta cu mâinile.
Până prin anii șaizeci ai secolului trecut, femeia năștea
acasă asistată de o moașă. Întreaga familie în frunte cu socrul și soacra
făceau rugăciuni să nască uşor și copilul să fie băiat.
După ce s-a născut copilul, moașa, care de altfel este
deosebit de respectată de către membrii comunității, îl înduplecă pe tânărul
tată să accepte copilul, fie fată, fie băiat.
Tânăra mamă primeşte o băutură specială pregătită din
timp de moaşă, rachiu cu miere de albine. De regulă, dacă pruncul este băiat i
se dă numele bunicului său cu scopul perpetuării atât al numelui, cât şi al
norocului acestuia sau numele unuia dintre frații tatălui.
Dacă este fată, i se dă numele bunicii dinspre tată sau al uneia
dintre surorile tatălui.
Majoritatea ursarilor din România sunt ortodocși, dar
există și ursari catolici, penticostali, evangheliști, adventiști etc. Cea mai
mare parte dintre ursari sunt foarte credincioși, respectă cu sfințenie sărbătorile
religioase, merg la biserică, sunt evlavioși.
În Moldova, la familiile de ursari ortodocși, botezul se
desfășoară ca și la alte etnii de
religie ortodoxă. După ce a fost botezat copilul în biserică, nașii aduc
pruncul învelit într-o bucată de pânză numită „crișmă” și este ținut în ea până
a doua zi când nașii, în prezența mai multor persoane procedează la scăldatul
copilului, în scăldătoare se introduc
diverse obiecte cu o anumită semnificație: pene pentru a fi ușor toată viaţa,
zahăr pentru a fi dulce, iar bani pentru a fi norocos.
Casa. Ursarii își construiesc case în
stilul arhitectonic al zonei, în schimb cei
mai mulți dintre lăutari își construiesc case micuțe. Cele mai
multe case ale rromilor ursari din zonele rurale sunt construite din lut galben
amestecat cu paie de grâu.
Îmbrăcămintea. Femeile mai
tinere purtau fuste și bluze colorate viu. Cu cât înaintau în vârstă, femeile
de ursari purtau fuste şi bluze mai închise la culoare. Fustele erau creţe şi
lungi, în faţă femeile purtau un șorț, iar pe cap tot timpul un batic legat sub
bărbie sau la spate. Bărbații ursari se îmbrăcău cu costume de culori închise,
negru, maro sau gri. Ei purtau pălării tot de culori închise şi modelate în așa
fel că imediat realizai că este pălărie de ursar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu