Comunitatea Rușilor Lipoveni, scurte consideraţii istorice. Tradiţii şi tradiţionalism

Imediat după Revoluția din decembrie 1989, chiar pe 14 ianuarie 1990 (1 ianuarie, conform calendarului iulian), a fost înființată organizația nonguvernamentală Comunitatea Rușilor Lipoveni din România.
Fiind o etnie de origine slavă, rușii lipoveni sunt urmașii staroverilor, adică adepți ai credinței ortodoxe de rit vechi din Rusia, care și-au părăsit patria în secolele XVII-XVIII în urma schismei Bisericii Oficiale Rusești, ca o consecință tragică a reformei de cult inițiată de către țarul Alexei Mihailovici Romanov (tatăl lui Petru cel Mare) și de patriarhul Nikon al Rusiei (1652-1658). Reforma, începută în anul 1654 , care viza modificarea ritualului bisericesc, a fost adoptată de Soborul Bisericii Ortodoxe Ruse în anul 1667. Cei care nu se supuneau noilor canoane erau considerați eretici, rascolnici (denumiți așa în mod eronat, pentru că nu ei au fost aceia care au inițiat răscolul-schisma). Dintre cei care s-au împotrivit reformei, fiind adepții credinței străbune, îi amintim pe episcopii Pavel de Kolomna, Makarie de Novgorod, protopopul Avvakum  ș.a.
Pentru nestrămutata lor credință, unii dintre ei au fost arși pe rug, alții, supuși prigoanei țariste; la sfârșitul secololui al XVII-lea, peste 20.000 de staroveri au fost arși pe rug. După legalizarea persecuțiilor prin decretul reginei Sofia (sora mai mare a țarului Petru I), în anul 1685, staroverii au luat drumul pribegiei, răspândindu-se în lumea întreagă (Turcia, Prusia, Austria, Argentina, Brazilia, Canada, Japonia, Țările Baltice, S.U.A., Țările Române, Bulgaria, Finlanda, etc )[1].
În perioada 1872-1855, în timpul țarului Nikolae I, prigoana asupra staroverilor s-a întețit, fiind distruse unele centre spirituale, multe cărți și obiecte de cult arse sau confiscate. Abia în anul 1971, Soborul Bisericii Oficiale Ruse a ridicat anatema (excluderea) aruncată asupra staroverilor de către Soborul din secolul al XVII-lea.  
Denumirea etnică. Referitor la etimologia cuvântului lipovean (lipoveni), există mai multe variante explicative chiar în rândurile etniei. Unii consideră că denumirea ar proveni de la cuvântul rusesc lipa – „tei ” lemn pe care ruşii staroveri îl prelucrau, confecţionând diferite obiecte de uz casnic sau își pictau icoanele în stil bizantin.
Religia: Credința rușilor staroveri din România este creștin-ortodoxă de rit vechi, păstrată încă din timpul creștinării oficiale a Rusiei Kievene, în anul 988 de către cneazul Vladimir Sveatoslavici (908-1015). Și în prezent, slujbele se țin în bisericile staroverilor în slavonă, iar calendarul folosit este cel iulian (stabilit din ordinul lui Iuliu Cezar, în anul 46 î.Cr.) și nu cel gregorian (întocmit la sfârșitul secolului al XVI-lea, din ordinul Papei Grigore al XIII-lea și adoptat în prezent în toate țările Europei; în România, el a fost introdus oficial în anul 1919). Dintre cele câteva deosebiri de rit amintim: semnul crucii la staroveri se face cu două degete (cu aratătorul și degetul mijlociu), și nu cu trei, reprezentând Dumnezeu-Tatăl și Dumnezeu-Fiul (celelalte trei degete împreunate simbolizând Sfânta Treime); crucea rușilor staroveri este cu opt colțuri (extremități); înconjurul bisericii în timpul procesiunilor se face după rotirea soarelui (după rotația acelor de ceasornic); numele Mântuitorului se ortografiază cu un singur I – Isus; oficierea liturghiei se face cu șapte prescuri și nu cu cinci; icoanele se realizează și astăzi în stil bizantin și numai pe lemn sau metal.
Din punct de vedere confesional, al apartenenței la centrul spiritual și al ierarhiei, în România există două orientări sau două grupări religioase:
1. Staroverii de Fântâna Albă-Belaia Krinița (astăzi localitate în Ucraina, situată la 3 km nord-vest de localitatea Climăuți din România, unde trăiesc și rușii lipoveni), care au sediul Mitropoliei la Brăila. Prima Mitropolie, înființată pe 28 octombrie 1846 la Belaia Krinița-Fântâna Albă, prin instalarea primului mitropolit ortodox de rit vechi, Ambrosie, s-a mutat în anul 1940 la Brăila. Titulatura oficială a cultului este Biserica Creştină Ortodoxă de Rit Vechi.
Staroverii din Târgu Frumos. Printre pribegii din România se află și staroverii ruși din Târgu Frumos. Când şi cum au apărut ei pe aceste meleaguri puțini își mai aduc aminte, iar documentele nu sunt foarte precise. Se spune că la început aici au poposit foarte puțini credincioși, căci majoritatea celor plecați din Rusia erau cazaci-pescari și au ales să se oprească pe malurile apelor mai mari pentru a-și continua îndeletnicirea de pescari. Enoriașa în vârstă pe 73 de ani, Evdochia Amosivna, își amintește de povestea bunicii sale referitoare la familia lor, la faptul că provin din a șasea-a șaptea generație de cazaci din Belaia Krinița. Ei se ocupau cu cultivarea pepenilor roșii (harbujilor), de aceea au fost numiți harbuzniki. Cei care lucrau cu pământul erau mai săraci, astfel că nu și-au putut continua drumul, rămânând acolo unde au sperat că se vor descurca și vor scăpa de persecuții.
De teama acestora și pentru că erau mereu pregătiți să fugă, nici nu s-au gândit să ţină o evidență a numărului de membri. Abia mai târziu s-au stabilit definitiv văzând că sunt acceptați și nu-i deranjează nimeni. Și-au întemeiat gospodării, au agonisit averi, și-au cumpărat pământ și au devenit proprietari stabili. În tot acest timp însă nu au uitat nicicând de Dumnezeu, cu toate că erau familii puține și nu-și permiteau să întrețină un preot, ei au ținut slujbe în case, în așa numitele malelni. Se spune ca primii preoți din Tg. Frumos ar fi venit din Basarabia. Odată la câțiva ani, ei veneau să-i boteze, să-i cunune și să-i împărtășească pe credincioși și apoi plecau.
Cu timpul, numărul staroverilor a crescut și nu au mai încăput în casa de rugaciune, astfel că cei mai influenți dintre ei au apelat la organele locale, care le-au distribuit un teren, pentru construirea unui nou lăcaș de rugăciune acolo, unde a fost biserica „Înălțarea Domnului” unde s-a slujit până la Primul Război Mondial. De atunci și până în anul 2004 în biserica „Înălțarea Domnului” s-au ținut slujbe de vară, iarna rușii lipoveni mergând să se roage în biserica „Adormirea Maicii Domnului” unde erau sobe și se putea face focul, în 2004 biserica a fost renovată chiar dacă fusese aproape distrusă de inundațiile din 1965-1970-1980. Ichim Nichita, parohul Bisericii Starovere, slujeste și astăzi în bisericia  „Adormirea Maicii Domnului”.
     2. Staroverii de Novozâbkov (localitate din Federația Rusă) – Arhiepiscopia de Novozâbkov s-a înființat în anul 1923; în fruntea ei se află acum patriarhul Aleksandr (din anul 2002 ). În România, adepții acestei orientări (mai puțini la număr, comparativ cu staroverii de Belaia Krinița) au avut o Episcopie la Tulcea, iar titulatura oficială  a cultului este Biserica Ortodoxă de Rit Străvechi.
Tradiţii şi tradiţionalism. Ruşii lipoveni din Târgu Frumos se detaşează de ceilalţi membri ai comunităţii naţionale a ruşilor lipoveni şi prin practicarea grădinăritului, ca îndeletnicire specifică. Existenţa grădinilor cu solarii face parte din peisajul agricol al zonei.
Legumicultura reprezintă ocupaţia de bază a populaţiei de lipoveni, ce au o îndelungată tradiţiile şi o bogată experienţă acumulată în câteva secole. În perimetrul oraşului, suprafaţa de cultură a legumelor în solarii este de aproximativ 160 ha extinzându-se mult în lunca Bahlueţului, până la Jora şi Dădeşti spre vest şi spre Războieni în partea de est a oraşului, fapt posibil prin efectuara desecărilor în zonele mlăştinoase, lipovenii fiind cunoscuţi şi ca „specialişti în hidroamelioraţii”.
Portul se constituie într-unul dintre elementele distinctive ale fiecărui neam. La ruşii-lipoveni, portul reprezintă partea de legătură dintre mistic, laic şi trecut.
Hainele lungi, sobrietatea lor, brâul, acoperirea capului de către femei fiind impuse de biserică – toate sunt reflexia misticului, iar predominanţa culorilor vii redă exuberanţa şi bucuria vieţii.
Rafinamentul şi eleganţa portului transpare în costumul feminin. Piesa de bază a costumului, sarafanul (iubca), lung până la gleznă şi larg, era confecţionat de obicei din muselin înflorat, constituind o îmbinare armonioasă de culori vii. Sarafanul era purtat peste o bluză albă sau înflorată, mijlocul fiind încins cu un brâu lat numit cusac. Capul le era acoperit cu o basma. Femeile măritate aveau părul strâns într-un coc în creştetul capului şi era acoperit cu o boneţică mică, peste care se punea baticul, iar fetele necăsătorite îşi împleteau părul într-o coadă lungă, prinsă cu o panglică lată cu o fundă. Taiorul înflorat, îmbrăcat toamna şi primăvara, era înlocuit pe timpul sezonului rece de o pufoaică. În picioare purtau cizme de piele sau ghete. La femeile în vârstă, mătăniile (lestovca) reprezintă o piesă suplimentară, de rit. Bărbaţii purtau pălărie, iar iarna căciulă de miel.
Bărbaţii purtau rubaşcă (cămaşă) şi pois (brâu), iar pe cap o pălărie (bărbaţii nu umblau cu capul descoperit). Umblau tunşi, dar obligatoriu aveau barbă (element caracteristic pentru lipoveni). Daria Platon îşi aminteşte că ateţ (preotul) Mitrafan avea şi plete şi barbă. Dumitriu Alexandra spune că bărbaţii erau obligaţi de către preot să îşi lase barbă imediat cum se însurau. Tatăl ei, Ignat, nu s-a bărbierit niciodată, nici măcar în armată, fapt pentru care a fost pedepsit. După unele fotografii, lipovenii nu se bărbiereau nici măcar în război. În prezent, bărbaţii mai vin la biserică cu rubaşca, pois şi bicheşcă[2], însă majoritatea femeilor vin cu haine „româneşti”. Numai bătrânii păstrează portul lipovenesc.
Procesul de „românizare” se vede şi aici, ca în cele mai multe dintre domeniile vieţii comunităţii, astfel că, îmbrăcămintea tradiţională se vede din ce în ce mai puţin, mai ales la sărbători şi biserică. 
În trecut, inclusiv în comunism, cei săraci umblau mai mult desculţi, chiar şi la Biserică, foarte rar purtau încălţăminte, numai la biserică sau petreceri, în schimb copiii mai cu o situaţie bună purtau nişte ghete cu dungi (fetele), iar băieţii cizmuliţe. Bărbaţii înstăriţi purtau la ocazii festive cizme, în rest umblau desculţi sau cu opinci. Iarna aveau o singură pereche de cizme pe care o rânduiau toţi cei din casă care urmau să iasă afară.  
Obiceiurile ruşilor-lipoveni derivă din aspecte de natură religioasă. Calendarul după care îşi ţin azi sărbătorile este neschimbat, rămânând decalat cu 13 zile, conform calendarului iulian.
Participarea la slujbele religioase de duminică sau din timpul sărbătorilor de peste an reprezintă o lege nescrisă a membrilor comunităţii. Conform declaraţiilor unor bătrâni (Dumitriu Alexandra), mai degrabă mergeau oamenii la biserică pe timpul comuniştilor, decât în prezent: acum la Sfânta Paracshiva au fost numai şapte-opt babe, însă înainte nu încăpeai.
La lipoveni s-a păstrat până în zilele noastre obiceiul efectuării crucii înainte de a duce ceva la gură, indiferent dacă e mâncare sau băutură.
Cel mai bine s-au păstrat obiceiurile legate de Masleniţa (Săptămâna Brânzei sau Lăsata Secului) – săptămâna de dinaintea intrării în postul Paştelui. Este o săptămână de voie bună, sărbătorită cu cântece vesele pe străzile localităţilor şi cu preparate lactate specifice: vareniki, blinî, pirojki etc.
În timpul slujbei de Florii, podelele bisericilor sunt acoperite cu un covor de iarbă, în timp ce credincioşii ţin în mâini lumânări şi crenguţe de salcie sfinţite cu această ocazie.
Paştele, o sărbătoare foarte importantă pentru ruşii-lipoveni, se sărbătoreşte în familie, cu ouă vopsite şi cozonac, ce se sfinţesc în dimineaţa Învierii, după liturghie. Mielul nu face parte din tradiţia ruşilor lipoveni. Mâncarea tradiţională de Paşte a lipovenilor din Târgu Frumos este borşul rece, harodnâi, care se prepară din borş acru, ouă fierte, ceapă verde, smântână.  
În toată perioada Paştelui, există la ruşii lipoveni obiceiul de a se pupa de trei ori când se întâlnesc, pronunţând „Hristos a înviat!” („Hristos voskrese!”) şi respectiv „Adevărat a înviat!” („Voistinu voskrese!”).
De Crăciun, există şi la ruşii-lipoveni obiceiul de a colinda, vestind Naşterea Domnului, însă nu înainte de sărbătoare, ci după liturghie şi cu un singur colind în repertoriu, preluat din cântarea bisericească („Hristos se naşte” – „Hristos rajdaetsia”). Nu se colindă individual, ci în cârduri de copii pe categorii de vârstă, fetele separat de băieţi.
Evenimentele importante din viaţa ruşilor-lipoveni prezintă câteva particularităţi specifice.
Astfel botezul nou-născutului se face la o săptămână de la venirea de la maternitate prin scufundarea totală a copilului în cristelniţă, de trei ori. Naşii de botez (un bărbat şi o feneie) trebuie neapărat să nu reprezinte un cuplu; de cele mai multe ori aceştia au vârste fragede. Prenumele copilului (în general unul singur) era impus în trecut de preot în funcţie de sfinţii din calendar sărbătoriţi în perioada când s-a născut copilul.
Căsătoria la ruşii lipoveni a păstrat poate cele mai multe particularităţi tradiţionale. Căsătoria era precedată de logodna celor doi tineri, ocazie cu care se organizau petreceri la casa fiecăruia dintre cei logodiţi („acolişnia” la băiat şi „devisnic” la viitoarea mireasă). Până la nunta propriu-zisă, până nu demult se organizau şezători la care fetele şi femeile cântau şi confecţionau batiste cu marginea dantelată, pe care apoi le dăruiau nuntaşilor. Înainte de cununia religioasă, care are loc imediat după liturghie, se practica un obicei de „cumpărare-vânzare” a miresei de la casa părintească, ocazie cu care sunt interpretate diferite cântece.
S-a păstrat obiceiul până în zilele noastre ca mirii să se cunune la biserică în costumele tradiţionale pentru viaţa religioasă. După oficierea slujbei de cununie, mirii se îndreaptă către casa mirelui, ducând împreună o icoană şi fiind însoţiţi pe noul drum de către preoţi. Petrecerea propriu-zisă are loc seara, de multe ori petrecerea prelungindu-se pe durata a 2-3 zile pentru cei apropiaţi. În trecut, nunta lipovenească era marcată de un aer de sobrietate, nefiind permisă muzica, ci doar anumite cântece folclorice interpretate de meseni. Dacă în trecut nunţile puteau ţine trei zile, dar şi o săptămână, în prezent ele nu mai ţin decât o noapte (Daria Platon).   
La decesul unui rus lipovean, acesta este privegheat timp de trei zile în camera din faţă a locuinţei, fiind citită neîntrerupt Psaltirea de doi bărbaţi special pregătiţi. Era nevoie de doi pentru că, în timp ce un bărbat citea, celălalt dormea şi apoi rolurile se inversau[3]. Se aprinde candela, care trebuie să ardă timp de şase săptămâni. În jurul capului celui decedat se pune o cunună de hârtie, pe care scrie în slavonă „Sfinte, puternice şi nemuritorule Dumnezeu, îndură-te de noi!”, iar în mână i se pune o hârtie cu binecuvântarea preotului. Slujba de înmormântare are loc la biserică, iar după înmormântare se organizează o masă întinsă la casa celui trecut în nefiinţă. Coliva (cutiá) la ruşii-lipoveni este făcută din grâu fiert, amestecat cu miere de albine şi este servită la mormânt.
Mortul este pus în groapă cu picioarele spre est, spre locul unde stă crucea, întrucât există credinţa că la învierea morţilor, primul lucru pe care îl va vedea cel decedat să fie crucea pentru a se închina[4].
În comunism, lipovenii aveau voie să facă slujbă numai duminica, fără a se ţine şi alte sărbători; preotul nu păţea nimic atunci când făcea slujbe, însă lumea venea pe ascuns, la fel cum pe ascuns se ţineau şi celelalte tradiţii. Totuşi, nunţile se desfăşurau normal, fără a fi vreo problemă. Dintre preoţii care au activat în comunitatea lipovenească în perioada comunistă, Daria Platon îşi aminteşte de ateţ (preot) Mitrafan şi ateţ Singher, iar Dumitriu Alexandra pe ateţ Cenie, Colea şi Nechita (actualul). Înainte, preoţii erau aleşi dintre cei care ştiau să citească în slavonă şi care aveau voce, dar trebuia să primeşti şi aprobarea celor din comunitate, însă fără a se ţine cont de părerea femeilor, care nici nu participau la alegere; nu conta starea financiară, dar trebuia să ai o comportare frumoasă, să nu fii beţiv sau vagabond.




[1] V. Vascenco, Melchisedec şi lipovenii, Romanoslavica, XLII, 2007.
[2] Bicheşca este un fel de pardesiu lung până sub genunghi, în clini. 
[3] În prezent, ambii bărbaţi au murit şi nu mai are cine să mai citească Psaltirea. Informaţie amabilă Sandu Axinia.
[4] http://www.crlr.ro/lipoveni_obiceiuri.php. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu